Co německá automobilka zvažuje
Energetická krize, kterou způsobila ruská invaze na Ukrajinu, může ohrozit celý evropský průmysl. Největší evropská automobilka Volkswagen uvedla, že pokud se v dohledné době nevyřeší problém s dodávkami plynu, bude nucena přesunout svou výrobu mimo Německo a všechny evropské země, které jsou závislé na ruské energii. Společnost má významné továrny v Německu, České republice a na Slovensku, což jsou země nejvíce závislé na ruském plynu, jak uvádí Bloomberg.
"Z hlediska střednědobých plánů se zaměřujeme na větší lokalizaci, přemístění výrobních kapacit nebo technické alternativy, podobné tomu, co je již běžnou praxí v kontextu výzev souvisejících s nedostatkem polovodičů a jinými nedávnými narušeními dodavatelského řetězce," v prohlášení to uvedl šéf nákupu Volkswagenu.
Situace v Německu
Rusko se rozhodlo omezit dodávky zemního plynu do Evropy, což způsobilo 10násobné zvýšení cen této komodity. Zároveň došlo k obavám, že nejsilnější ekonomika Evropy (Německo), ho nebude mít dostatek na celou sezónu. Nedávné zprávy, že zásoby plynu dosáhly 90% před plánovaným termínem, utišily tyto obavy z akutního nedostatku na tuto zimu. Německo však čelí výzvě při doplnění vyčerpaných zásob v létě příštího roku bez pomoci Ruska, což může mít negativní vliv na evropský průmysl.
Možnosti přesunu
"Jihozápadní Evropa nebo přímořské země na severu Evropy, kde je lepší přístup ke zkapalněnému zemnímu plynu (LNG), by se mohly v případě změny výroby jevit jako správná alternativa," uvedl mluvčí Volkswagenu pro Bloomberg. Německá automobilka přitom provozuje závody v Portugalsku, Španělsku a Belgii. Volkswagen také uvedl, že učinil všechna možná opatření, aby zajistil výrobu v případě nedostatek plynu přes zimu. Obává se však, že to nebude dostačovat.
Automobilka také vyjádřila obavy z vlivu cen na její dodavatele. "Politici musí omezit současnou nekontrolovanou explozi cen plynu a elektřiny. Postihne to zejména malé a středně velké podniky náročné na energie, které budou nuceny snížit, případně až zastavit svoji produkci," řekl šéf Volkswagenu pro vnější vztahy Thomas Steg. "V opačném případě budou mít zejména malé a střední energeticky náročné společnosti velké problémy v dodavatelském řetězci a budou muset omezit nebo zastavit výrobu." dodal Thomas Steg.
Vyjádření a blízká budoucnost bratislavského závodu
Zprávy, které přinesl Bloobmerg ihned vyvolaly obavy, co bude s největším zaměstnavatelem na Slovensku. „Prosím o pochopení, že k dezinformacím a fabulacím se nevyjadřujeme. Ve Volkswagen Slovakia se aktuálně intenzivně připravujeme na náběh nových modelů,“ uvedla mluvčí Volkswagen Slovensko Lucie Makyová. Dále dodala, že je však třeba přiznat, že rostoucí ceny energií zvyšují jejich společnosti neúměrně provozní náklady, a tak hledají možnosti, jak ještě více snížit svoji spotřebu.
Jen v bratislavském závodě pracuje kolem 12 tisíc lidí a prozatím nic nenasvědčuje, že by mělo dojít k přesunu výroby. Právě naopak. "Naplno pracujeme na přípravě náběhu na nové produkty VW Passat a Škoda Superb. Práce jdou podle plánu a investice ve výši do 500 mil.. eur přinese i nová pracovní místa," uvedla mluvčí Volkswagen Slovensko.
Dopady energetické krize na automobilový průmysl budeme pro vás i nadále sledovat.
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024